• Ipsos

Život s koronavirem – nový normál

Aktualizace: říj 7

Koronavirus mezi námi je a nějakou dobu ještě bude; tak to vnímají Češi, a nejen v Česku, ale i na světě, se pomalu začíná utvářet nový normál. Se strachem o zdraví jsme se vesměs vypořádali, učíme se o sebe lépe pečovat a čím dál více se zamýšlíme nad ekonomickými důsledky koronavirové krize.



Boj s koronavirem jako běh na dlouhou trať a menší pocit osobního ohrožení


Na konci dubna jsme realizovali další vlnu výzkumu na téma koronaviru mezi českou populací. Dotazování probíhalo v době, kdy vláda jednak představila (a následně změnila) harmonogram rozvolňování opatření a zároveň zrušila to nejzásadnější: zákaz volného pohybu. Právě i tyto kroky mohly podpořit určitou změnu ve vnímání celé situace.


Přibližně 2/3 Čechů se aktuálně cítí přímo ohroženy koronavirem, což je méně než při dotazování na konci března. Podle očekávání, nejvíce ohroženi se cítí lidé starší 65 let (8 z 10), naopak mezi těmi, kdo ještě neslavili třicítku, přibližně jen každý druhý dotázaný. Významně narostl podíl těch, kdo ohrožení necítí (spíše + vůbec se necítím ohrožen/a), aktuálně je to téměř třetina dotázaných.





Zároveň však zesílilo přesvědčení, že dostat virus pod kontrolu potrvá měsíce (myslí si to 77 % dotázaných), třetina Čechů odhaduje, že to bude trvat dokonce déle než půl roku. I zde platí, že čím jsou lidé starší, tím jsou více skeptičtí.



Svět s koronavirem a vznik nového normálu


A právě proto, že čím dál více lidí začíná pociťovat, že virus mezi námi prostě v následujících měsících bude, dá se hovořit o tom, že vzniká takzvaný nový normál. A co je v tomto novém normálu naší součástí? Jednoznačně je to nošení roušek, které, stejně jako podle březnového dotazování, nosí 8 z 10 Čechů. Stejné množství lidí si pravidelně myje ruce. A v souvislosti s osobní hygienou významně narostl podíl těch, kteří používají desinfekční prostředky; v porovnání s dotazováním na začátku doby koronavirové se množství lidí dezinfikujících sebe i svou domácnost zdvojnásobilo. Právě tyto věci jsou totiž něco, co může velmi jednoduše dělat každý z nás a nezávisí to na dalších faktorech (minimálně od doby, kdy roušky si většina lidí ušila a mnoho firem získalo licenci na výrobu dezinfekčních prostředků a nebojujeme tedy s jejich nedostatkem) a zároveň je to něco, co můžeme dělat dlouhodobě, aniž by tím výrazněji trpěly naše psycho-sociální potřeby. Ale právě naše psychika a naše potřeba sociálního kontaktu, pravděpodobně ruku v ruce se zrušením zákazu volného pohybu, se promítá do postojů k omezování osobního kontaktu s blízkými, vyhýbání se místům s vyšší koncentrací lidí a zůstávání doma obecně. Právě v těchto třech aktivitách totiž nyní Češi nejsou tak striktní a jejich dodržování se pomalu rozvolňuje. A konečně, pokleslo i množství lidí, zásobujících se trvanlivými potravinami; pravděpodobně už máme všichni nakoupeno.


I přes to, že se Češi pomalu začínají vydávat mezi lidi, možnost dovážky objednaného zboží domů a dobrá dostupnost zboží je stále důležitá: 39 % Čechů nyní více využívá e-shopy, které nabízejí dovoz zboží domů, doprava zdarma je nyní rozhodující pro 2/3 zákazníků.




Ekonomická situace vs. strach z nemoci Covid-19


Že svět po koronaviru až nebude jako dřív potvrzují i Češi tím, že naznačují určité změny ve svých hodnotách. 2/3 lidí deklarují, že budou nyní dávat větší důraz na starost o své zdraví a pro polovinu dotázaných je nyní ještě více důležitá péče o rodinu. Vedle této osobní roviny se lidé nyní více zaměřují na celospolečenská témata, zejména ochrana životního prostředí (zde mohly zapracovat zprávy o tom, jak „zastavení“ života a ekonomiky životnímu prostředí pomohlo) a péče o seniory (opět možná právě ve světle zpráv o ohrožení nejstarších spoluobčanů a šíření nemoci v domovech seniorů).



Velmi zásadní oblastí, nad kterou se Češi nyní zamýšlí, je ekonomická situace. A to jak jejich osobní, tak možnost, že republika, potažmo svět, upadne do ekonomické krize. Dopad koronavirové krize na osobní situaci Čechů je totiž znepokojuje stejnou měrou, jako možnost, že oni osobně onemocní kvůli koronaviru (pro 59 % jsou obě možnosti znepokojující). A 8 z 10 Čechů trápí, jak se bude koronavirus dále šířit ve společnosti a jak obecně ekonomika státu poklesne v důsledku koronavirovirové krize.



Zajímá vás, jak Češi vnímají a hodnotí CSR aktivity firem? A jak společnosti a značky v době koronaviru komunikují? Na tato témata se můžete těšit v našich dalších článcích.

Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky starší 18 let dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Celkem se ho zúčastnilo 1033 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu od 23. do 26. dubna 2020. 

Veronika Hypšová


161 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.