• Ipsos

3 zakleté sekundy on-line reklamy

Všechno důležité v on-line se musí vejít do 3 sekund, pak se na ty reklamy už nikdo nedívá. Main message a logo ideálně s claimem dejme hned na začátek, jinak si to nikdo nezapamatuje. 30sekundové video? To do on-line ani dávat nebudeme, to nemá smysl.

Přijde Vám to povědomé? Jasně že jo, je to pravidlo č. 1.: Na internet nepatří dlouhé reklamy. Nikdo na ně totiž nekouká, to přeci víme, máme na to data a statistiky. A tak zkracujeme videa o sto šest, přestříháváme formáty určené pro televizi tak, aby byla message na začátku a bezhlavě se podřizujeme pravidlu do 3 (v lepším případě 5) sekund.


A otázkou, proč minimum lidí dokouká reklamní videa do konce se nezabýváme. Přitom videa konzumujeme často, kdekoliv, dobrovolně – jednoduše instantně. Na počítači, na tabletu, na telefonu. Přeci právě proto existuje mobilní verze Netflixu a Instagram (nebo Facebook chceme-li) koupil Snapchat nebo Tik Tok. Baví nás to a rádi tím trávíme čas. Podle výsledků globální studie Global Video Index z Q1 2018 se dokonce až 45 % lidí kouká na mobilu i na videa delší, než 40 minut. Dnes už bude i tato hranice pravděpodobně daleko překonaná. Děsivé že?


Nás zajímalo, jak jsme na tom s konzumací videí u nás, a tak jsme se v červnu zeptali Čechů, jak videa konzumují.

57 % populace sleduje videa denně nebo alespoň několikrát do týdne (mužů dokonce až 67 %). Videa na internetu nesleduje vůbec pouhých 10 % populace. Častěji videa sledují lidé do 34 let (40 % z nich sleduje videa dokonce denně) a lidé s vysokoškolským vzděláním. Videa nás sice baví, nicméně reklamy už zas tolik ne. Reklamu do konce dokoukají pouze 3 %, naopak vždy reklamu přeskakuje 46 % lidí – mladší lidé jsou překvapivě k reklamám otevřenější, než lidé starší 55 let.


Možnou bariérou je, že se on-line i nadále bere jako doplňkový touchpoint mediálního mixu a dle toho také vypadají sumy, které jsou do něj značky ochotny investovat. Velmi často zde pro kvalitní kreativu není ani prostor, ani peníze.


Druhým problém je to, že digitální reklamu můžeme ihned přeskočit, vypnout a díky nespočetně velkému množství aplikací typu Ad blocker, které má v současné době dle dostupných informací nainstalováno více než 800 miliónů lidí (u nás ho využívá cca 1/3 populace), jednoduše blokovat. Jinými slovy spousta lidí video reklamu v on-line jednoduše bojkotuje.

Jaká je ale cesta ven?


Ben Shaw a Jack Colchester pro svou už v roce 2017 publikaci WARC Opinion vytvořili něco jako checklist a „to do´s“ právě pro on-line reklamu. A co si budeme, některé z jejich bodů se dají aplikovat i dnes...:) Kromě obligátních rad jako rozhodněte se zda, chce dělat video extra krátké nebo extra zábavné, a i na socialu mějte na paměti, že nemůžete mluvit ke všem, bych zdůraznila zejména tyto tři:

1) Pokud se rozhodnete jít cestou zábavného videa, zapomeňte na všechna známá pravidla a přikázání

Je video vertikální? Má více než 30 sekund? Obsahuje titulky nebo ne? Je v prvních 3 sekundách viditelný branding? Nic z toho není důležité... důležité je, aby vaše video nebyla nuda. Nikdo, opravdu NIKDO se nechce koukat na nudná videa. Ty jsou totiž ten největší prohřešek. 2) Internet je úchyl

Co má vaše cílová skupina ráda, co sleduje, na co se ráda kouká a o čem v on-line prostředí mluví? Všechny tyto ve skrze statistické údaje vám mohou přinést velmi cenný insight na kterém můžete kreativně postavit komunikaci. Protože ač se nám to nemusí zdát, lidé chodí na divné stránky a konzumují zvláštní obsah. A to neplatí pouze pro specifické značky, můžete to využít i pro značky, u kterých by vás to ani nenapadlo.


3) Nepočítejte s instantním úspěchem

Úspěch na vás nebude čekat ve vaší komfortní zóně, ale je důležité pro něj občas riskovat. Právě to jsou věci, které vám zajistí pozornost.


Nedělejte video pro video, nepřemýšlejte o tom, jak udělat kratší video, aby ho lidé stihli dokoukat, ale jak udělat video, na které se lidé budou chtít koukat. A třeba budou jednou video reklamy stejně populární jako reklamní bloky při Super Bowlu. :)


Na závěr bych s Vámi chtěla sdílet video, které měla ve své kampani #WeHaveToSeeMoreOfEachOther španělská značka Ruavieja, které je sice z roku 2018, ale nese WOW efekt a v podstatě je čím dál aktuálnější. O to víc, pokud jste již měli co do činění s horkou novinkou z dílny Netflixu Social dilemma.


Nebudu lhát, je to trochu emo, mně ukápla i slzička. :)



Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky starší 18 let dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Celkem se ho zúčastnilo 936 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu od 16. do 22. června 2020. 

Barbora Šafaříková

26 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.