• Ipsos

Běhání a legíny od Lidlu jsou „in“

Aktualizace: 12. srp 2019

O generaci Z toho bylo poslední dobou napsáno mnohé. Mimo jiné se o mladé generaci říká, že je líná a převážně sedící za počítačem. Z výsledků generační studie, kterou jsme realizovali v roce 2018 a která sledovala trendy mezi třemi rozdílnými generacemi (X, Y a Z), to ale nevyplývá. Alespoň jednou týdně sportuje 75 % populace ve věku 17-23 let, 21 % pak dokonce deklaruje sportovní aktivitu 4 krát týdně a častěji.



A jakým sportům se mladá generace Z věnuje aktivně nejčastěji? Asi nepřekvapivě první pozici obsadila činnost „nejjednodušší“, tj. běh (35 % alespoň jednou týdně). Následuje cyklistika (25 %), fitness (22 %), plávání (17 %) a fotbal (16 %). U starších generací (Y a Z) ale prvenství získává cyklistika. Běh je u Generace Y až na druhém místě, u Generace Z ho ještě předčí plavání a turistika.

Preference sportů mezi mladými se zrcadlí v používaných mobilních aplikacích. Jakkoli myslet si, že se jedná o masovou záležitost, je liché. V online populaci mladých první pozice používaných „appek“ obsadily právě ty zaměřené na běžecké výkony a konkrétně také 2 aplikace spojené s velkými výrobci sportovního oblečení. Konkrétní pořadí pak je: Runtastic s penetrací 10 %, Nike Runclub s 9 % a Endomondo se 7 %, poté 7 Minute Workout se 6%. U starších generací jsou pak čísla nižší a top aplikace se pohybují skutečně v řádu jednotek procent.


Sportovní oblečení ještě stále nejčastěji nakupujeme v kamenných řetězcích se sportovním vybavením. V tomto kanále něco pro svou vlastní potřebu nakoupilo 51 % lidí ve věku 17-52 let. Kamenné prodejny konkrétních značek pak využilo 17 % lidí a hypermarkety/diskonty dokonce 23 %.

12 % lidí si nechalo zboží zaslat z e-shopu specializovaného na sportovní vybavení, 13 % si zde zboží prohlédlo nebo rezervovalo a následně vyzkoušelo a vyzvedlo na kamenné prodejně. 10 % lidí pak sportovní oblečení nakoupilo online na generických e-shopech (typu Alza, Mall…). Online kanály jsou obecně častější u mladé generace a trend je v tomto směru jasný, nicméně i u generace Z platí, že 45 % z nich nedělá problém nakupovat sportovní oblečení z řetězců jako je Lidl nebo Tesco. V tomto ohledu se signifikantně neliší od zbytku populace.


Jan Staněk

©2019 by Ipsosknow.