• Ipsos

Celebrity a národní humor jako hlavní ingredience zábavných reklam v Česku

Tuzemská produkce a propojení se známou tváří jakožto klíč k úspěšné reklamě? Náš výzkum odhaluje, že to minimálně dokáže pomoci k pozitivnímu přijetí komunikace skrze pobavení diváka.


Už před rokem jsme vyhodnocovali, které reklamy (airované v roce 2018) diváky nejvíce baví, co je dělá zábavnými a co to „zábavná reklama“ vůbec znamená. I letos jsme zjišťovali, jak jsou vybrané reklamy, airované v roce 2019, přijaty diváky.


Skutečnost, že aby reklama fungovala, musí upoutat a zároveň fungovat pro značku, vysvětlujeme v našich příspěvcích často, takže to zde přeskočíme. Jen si připomeneme, že jedním z hlavních diagnostických ukazatelů, který má zásadní vliv na schopnost reklamy vyniknout v reklamním bloku a vrýt se divákovi do paměti, je právě zábavnost kreativy.


Co mají společné reklamy, které vynikají schopností pobavit? Z našeho žebříčku Top 10 se většina reklam může pochlubit tuzemskou produkcí a propojením s celebritou: často se jedná o navázání dlouhodobé spolupráce, kdy známá tvář figuruje v různých kreativách jednotné a dlouhodobé komunikační platformy. Podívejme se na pomyslné stupně vítězů: ty, možná poněkud překvapivě, zaujaly kreativy z oblasti financí a služeb.

Absolutní vítěz? České dráhy!


Jednoznačně nejvíc baví diváky reklama na České dráhy, kde září Ondřej Vetchý. Česká rodina v prostředí slovenské přírody, oblíbený herec a vtípky o česko-slovenské jazykové bariéře v jednoduché zápletce: Rodina se vydá na dovolenou na Slovensko a nocuje v autě kdesi ve slovenské divočině, kde je vzbudí policista s informací, že na místě rozhodně nemohou nocovat.

Ondřej Vetchý v roli hlavy rodiny rozehraje dialog založený na nepochopení některých slovenských slovíček: díky skvělému hereckému výkonu se rozhovorem, který by jinak mohl balancovat na hranici trapnosti, podařilo pobavit diváky a podpořit zapamatování komunikace. Rozuzlení zápletky sděluje, že je lepší na Slovensko cestovat v klidu s Českými drahami (což se může také zdát jako ironie :D ).

Marek Taclík boduje, i když si povídá s ledničkou


Druhou nejvíce zábavnou reklamou je kreativa z dlouhodobé komunikační platformy ČSOB, tentokrát spot „Půjčka na cokoliv“. Mimochodem to, že i bankovní reklamy mohou bavit potvrzuje také komunikace České spořitelny, která se v žebříčku umístila na 4. pozici. Ale zpět k ČSOB: oblíbené duo Marie Doležalová a Marek Taclík se v reklamě radují z chytré lednice, která přesně ví, kolik jídla je uvnitř. Taclík je ale zklamaný, když zjistí, že zmizelo i poslední pivo, které, jak se následně se ukáže, jeho žena v podání Doležalové, vypila při vaření. Na chytrou lednici si půjčili u ČSOB s chytrou půjčkou na cokoliv, kdy při splacení do 3 měsíců dostane klient všechny úroky zpět.



„Návrat (oblíbeného) idiota“


Třetí reklamou, která baví, je kreativa Bohemia Energy, zde v hlavní roli s Pavlem Liškou a Markem Danielem v roli režiséra reklamních spotů. I tato kreativa je jednou z ucelené komunikační platformy. Pavel Liška hraje postavu, jakou u něj známe z filmů, tak trochu pitomce, který není schopen pochopit a sehrát režisérovo zadání: díky tomu oba protagonisté několikrát zopakují a vysvětlí hlavní message, kterou chce Bohemia Energy předat.

A i zde platí, že dialog, který opět balancuje na hraně stupidity, je právě díky Liškovi i Danielovi pozitivně přijat, divák je pobaven a reklama má dobře nakročeno k tomu, efektivně fungovat pro značku.



V desítce nejzábavnějších reklam se mimo jiné objevily spoty na Vodafone, E.ON či Baťu, které taktéž využívají celebrit a dlouhodobé spolupráce s nimi v rámci jednotné komunikační platformy. Držet tedy osvědčený kreativní směr, který diváci dobře přijali, tím spíše, když je jeho součástí oblíbená známá osobnost a když je jasné, že reklama vznikla v Česku (případně na Slovensku) a pracuje s národními specifiky a humorem, jasně vyhrává nad lokalizacemi mezinárodních spotů. Taková komunikace diváka zaujme a pobaví, což je první krok k tomu, aby fungovala ve prospěch brandu a ten pak posouvala zamýšleným směrem.

Veronika Hypšová

448 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.