• Ipsos

Firmy zvyšují aktivitu. Kdo je během krize vidět nejvíce?

Aktualizace: dub 14

Na začátku vyhlášení nouzového stavu, jsme se lidí ptali, jaké firmy nebo značky se dle jejich názoru staví dobře vzhledem k současné situaci. Lidé tehdy velmi často zmiňovali aktivity vlády a vládních institucí, ze soukromého sektoru pak nejvíce banky. Od té doby však stačilo na nynější situaci zareagovat mnoho dalších značek. Jaké byly vidět nejvíce?


Jedny z prvních značek, které začaly reagovat na novou situaci byly skupina PPF, O2 a Česká spořitelna. Zejména iniciativa skupiny PPF, která přinesla Česku tolik potřebné respirátory, roušky a další zdravotnické materiály přišla s perfektním načasováním, a tak nezůstala lidmi nepovšimnuta. PPF byla nejvíce zmiňovanou značkou v první vlně výzkumu (16. března 2020).


O dva týdny později si již na PPF téměř nikdo nevzpomněl. Aktivitu v ceně 100 miliónů korun zastínily další značky, které pružně zareagovaly na současnou situaci. Jmenovitě se k O2 (mimochodem další velké značce, která patří pod skupinu PPF) připojil T-Mobile i Vodafone a všichni velcí telefoničtí giganti nabídli svým zákazníkům data zdarma. Některé značky se spojily a přenechaly svůj mediální prostor společensky prospěšné kampani #chranimtebe, džusový bar Fruitisimo začal dovážet vitamínové bomby do nemocnic a Kofola upravila svoji kampaň na poslední chvíli tak, že hlavní aktéry zahalila do roušek - to, že tak bylo učiněno v post produkci si nejspíš ani nevšimnete.

Zvýšená aktivita značek však způsobila, že málokterou z nich, jsou si lidé schopni aktivně vybavit, a tak tedy zmíněné aktivity trochu zapadly. Nebo je to možná tím, že Petr Kellner dodal České republice materiál, který tak zoufale chyběl a s lidmi v počátcích pandemie v Česku, kdy se cítili nejohroženější, rezonoval nejvíce.


Značky supermarketů a obchodů s potravinami na první příčce


Oproti 1. vlně sběru lidé více zmiňovaly obchody s potravinami a supermarkety, zejména kvůli jejich rychlé adaptaci na situaci. Tesco posílilo rozvoz potravin domů, supermarkety jako Lidl nabízí jednorázové ochranné rukavice a dezinfekce u vchodu, své zaměstnance chrání plexisklovými štíty a personál prodejny starší 65 let nechává doma s plnou náhradou mzdy. Rohlík nejenom že posílil zásobování občanů velkých měst, ale nově rozšířil svou působnost i do těch menších. Druhým nejčastěji zmiňovaným odvětvím byli mobilní operátoři, především díky zavedení neomezeného čerpání dat, případně dalších bonusů pro své uživatele, kteří jsou nuceni trávit čas doma. Navíc leckdy poměrně kreativně. O2 TV dokonce v rámci svých obvyklých kanálů nabídlo svým zákazníkům pro zpříjemnění karantény Pornhub zdarma.


Lidé stejně jako v první vlně velmi často zmiňovali i obyčejné lidi, kteří ve svém volném čase roušky šijí a dodávají je potřebným, do nemocnic a domovů pro seniory, dobrovolníky a majitele 3D tiskáren napříč republikou apod.

Co se týká konkrétních značek, mezi těmi, které ve 2: vlně výzkumu lidé zmiňovali nejvíce byl Rohlík.cz (o kterém jsme podrobně psali po první vlně výzkumu), T-Mobile či Škoda Auto.




T-Mobile se mění na T-ZustanteDoma


Operátoru T-Mobile se velmi dobře podařilo provázat to, co lidem poskytuje, s emocionálním benefitem. T-Mobile spadá v emocionální rovině do segmentu „Conviviality", pro který je charakteristická soudržnost nejenom s našimi blízkými, ale s lidmi obecně.


Poskytnutá data zdarma dávají zákazníkům možnost být se svými blízkými alespoň on-line, když to „off-line" v tuto chvíli není možné. Umožňuje jim tak být v dané chvíli co nejvíce spolu, vytěžit společné chvíle na maximum a sdílet zážitky. Ne nadarmo je hlavním claimem značky T-Mobile „Pro společné zážitky“.


Značka dokonce dočasně změnila název své sítě T-Mobile na síť T- ZustanteDoma a svým zákazníkům nabídla možnost bezplatné změny uvítacího tónu na písničku „Není nutno" - hymnu, která zazněla 25. března v mediích a která se do jisté míry stala symbolem soudržnosti, komunity a jakýmsi poděkováním těm, kteří koronaviru čelí v první linii.


T-Mobile v neposlední řadě skvěle využil příležitost, která se v dané situaci nabízela a jako jedna z větších značek, se vzdal mediálního prostoru pro veřejně prospěšnou věc. V CSR kampani #chranimtebe (jejímž výsledkům jsme se věnovali zde) tak zůstalo pouze logo značky s jejich unikátní barvou - magenta. A protože má T-Mobile v porovnání s ostatními značkami k dispozici nejvíce mediálního prostoru a jejich korporátní barvy jsou v českém mediálním prostředí velmi specifické, lidé je zaznamenali nejvíce.



Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky starší 18 let dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Celkem se ho zúčastnilo 1033 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu od 27. do 29. března 2020. 

Barbora Šafaříková

(Článek vyšel 9. 4. 2020 také v online verzi Marketing & Media)


0 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.