• Ipsos

Hody hody doprovody – monitoring, ten se hodí!

V prodejnách už z regálů vystrkují uši velikonoční zajíci a nákupní vozík se musí prodrat závějemi barevných vajíček všech velikostí. Výzdobu obchodu máte na jedničku. Věnovali jste však stejnou péči nastavení cen velikonočního sortimentu?

 

Za posledních pět let se cena velikonočních sladkostí téměř nepohnula, hlavně díky silným akčním cenám. Co se změnilo, je šíře nabídky tohoto sezónního sortimentu, a to až o 70 %. Celkově jsou zákazníci ochotnější koupit i položky za 50-100 Kč. To je oproti roku 2016, kdy kralovaly produkty v rozmezí 10-30 Kč, podstatná změna.


Pojďme se podívat, proč by obchodníci měli monitorovat sezónní i klasický sortiment, jak porovnávat ceny s konkurencí a proč sledovat běžné i letákové akční cenovky.


K ČEMU JE DOBRÝ MONITORING CEN


Se svátky jara se kvapem blíží také příležitost nalákat zákazníky na sezónní sortiment. A právě monitoring cen a skladby těchto artiklů na relevantním trhu jsou nezbytným podkladem pro stanovení strategie na následující sezónu. Vlastně nejen na ni – do značné míry se dá z nasbíraných dat vycházet při určování zimní strategie, až přijde čas prodeje vánočních cukrovinek. Důležité je porovnávat nejen regulérní sortiment, ale i ten sezónní, u kterého jsou změny mnohem rychlejší. To platí pro velikonoční i vánoční nabídku, a samozřejmě jak pro běžné, tak pro akční letákové ceny.




MĚŘIT, POROVNÁVAT… A USPĚT!


Strategie velikonočních prodejů je hezká věc. Ovšem bez sledování, měření, porovnávání a vyhodnocování se obchody nerozhýbou. Monitorování běžných i akčních cen už během sezóny vám pomůže kontrolovat a podle potřeby korigovat nastavenou strategii. A samozřejmě vám výborně poslouží jako podklad pro přípravu sezóny následující. S monitoringem velikonočního sortimentu dostanete odpovědi na velmi důležité otázky:

  • Začali jsme prodávat sezónní položky včas, nebo příliš brzo/pozdě?

  • Chyběly v nabídce našeho obchodu nějaké produkty?

  • Nezapomněli jsme na určité cenové hladiny, například produkty s nejnižší cenou?

  • Stanovili jsme běžné i akční ceny optimálně s ohledem na ceny na trhu, a to po celou dobu velikonoční sezóny?

A JAKÉ BUDOU LETOŠNÍ VELIKONOCE?


Pandemie koronaviru zamíchala karty všem obchodníkům, nejen z odvětví FMCG. Obecně se chování nakupujících během let mění, což umožňuje výrobcům, obchodníkům i zákazníkům, aby se postupně přizpůsobili novým trendům na trhu. Velikonoční sezóna je specifická v několika ohledech: trvá poměrně krátce a každý rok nastává v jiný čas. Letošní Velikonoční pondělí připadá na 18. dubna, a to je pro obchody příznivá zpráva – na mísy vánočního cukroví už si nikdo nevzpomene a novoroční předsevzetí o hubnutí vzala za své. Lidé jsou tedy v dubnu ochotnější nakoupit větší množství sladkostí, než by tomu bylo o měsíc dříve.


PROMĚNY (NEJEN) NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ


Z našeho lednového výzkumu vyplývá, že 71 % Čechů plánuje trávit Velikonoce doma, 8 % se chystá na dovolenou, 7 % se zatím nerozhodlo. Ostatní pojedou navštívit příbuzné či známé. Více než čtvrtina Čechů (28 %) uvedla, že loni nakoupila méně sladkostí než před pandemií omezili hlavně nákup sladkostí pro koledníky. Pětina letos pravděpodobně nakoupí méně velikonočních sladkostí než v roce 2021. Když se podíváme na ochotu utrácet, 43 % zákazníků plánuje utratit za sladkosti 100-300 Kč, 30 % pak vytáhne z peněženky 300-500 Kč.


DNEŠNÍ ZÁKAZNÍK CHCE KVALITU A NEMÁ HLUBOKO DO KAPSY


Stejně jako vajíčka, mazanec či pomlázka, patří k Velikonocům také cukrovinky. Jejich nabídka a rozmanitost rok od roku stoupají. Kromě čokolád ve tvaru vajíček, zajíčků, kuřátek a berušek nechybí sladké dárkové balíčky doplněné o hračky či omalovánky. V posledních letech se v nabídce objevují velikonoční čokolády v bio kvalitě a čokolády bez přidaného cukru. Šíře sortimentu byla v letech 2020 a 2021 téměř totožná, oproti roku 2016 se však nabídka na trhu zvedla bezmála o 70 %. Jen 17 % zákazníků se o koupi rozhoduje podle složení uvedeného na etiketě výrobku, a více než polovina nakupujících (51,6 %) vyhledává oblíbené výrobky značek, u kterých důvěřuje kvalitě.


OBCHODNÍCI JDOU S (AKČNÍ) DOBOU


Zatímco před pěti až šesti lety dominovaly v nabídce položky s prodejní cenou mezi 10-30 Kč, v současné době se nejvíce výrobků nabízí v rozmezí 30-50 Kč. Významný nárůst zaznamenaly položky za 50-100 Kč. Nicméně 20 % položek, které se prodávaly v roce 2016, najdeme i v nabídce z roku 2021. Ostatní produkty se v průběhu let obměnily. Zajímavé je, že ceny těchto výrobků se drží na úrovni z roku 2016, a to hlavně díky silným akčním cenám. V posledních letech však levné položky ze sortimentu postupně mizí, některé řetězce už zcela vyřadily sladkosti s prodejní cenou pod 10 Kč. Prodejci pochopili, že zákazník si raději připlatí za kvalitnější čokoládu. A to je dlouhodobý trend.



CENOVÝ A PRODUKTOVÝ MONITORING


Každý obchodník by měl mít správně nastavený sortiment. V prvé řadě to znamená, že v prodejně nechybí žádný důležitý produkt. Neméně důležité je, aby byly zastoupeny všechny cenové hladiny a ve správném poměru vzhledem k cílové skupině a typům zákazníků. To jsou klíče k úspěchu vašeho obchodu. Ipsos ve svém portfoliu služeb nabízí kompletní skenování vybraných kategorií, skenování celého obchodu a následné analýzy. Z nich získáte dokonalý přehled o tom, jak si váš obchod vede a ve kterých oblastech je prostor pro vylepšení.


Myslete strategicky.

 

Článek vyšel také v tištěné verzi Retail News v březnu 2022.

Jana Mušínská

32 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše