• Ipsos

Inovuj nebo zemři 3/3

V třetím díle ukážeme některé příklady toho, jak inovuje sám inovační výzkum. Blíží se konec škálových otázek? Co znamená tinderizace dotazníku?


Jak inovujeme u nás?


Sám výzkum trhu prochází pochopitelně výraznou inovací. Ale co to znamená třeba pro konkrétní výzkumné nástroje a dotazníky, které používáme k tomu, abychom změřili, co bude mít úspěch?

Aktuálně se pracuje na koncept testu, který by byl jednak ukotven v behaviorální vědě, ale také byl blíže tomu, jak lidé dnes interagují na mobilech. Snažíme se zbavit škálových otázek a namísto nich necháváme respondenta jednoduše volit ze dvou možností. Měříme přitom čas jeho volby, někdy hovoříme o tzv. implicitní reakční době. Stojí za tím teorie, že čím rychleji člověk vybírá, tím silněji je o své volbě přesvědčen na neracionální (nevědomé) úrovni. Tam, kde dřív byla 7 bodová škála, přichází prostá preference plus zohlednění délky doby rozhodování. Celkový výsledek pak dotváří automatizovaná textová analýza sentimentu. Podobné principy se promítají i v nástroji na screening nových obalů. Celé dotazování se snaží vypadat tak trochu, jako když vybíráte výrobek v e-shopu. V jednom momentě se dokonce podobá např. principu seznamky Tinder (odtud také tzv. tinderizace dotazníků), kdy respondent vyjadřuje souhlas nebo nesouhlas s vlastnostmi.

Opět na pozadí je měřena doba odpovědi, která výsledkům dodává další dimenzi. Gamifikace ale není jen o tom, že respondenta dotazník baví. Jsme přesvědčeni, že tím přináší i validnější odpovědi.


Ukázku takového dotazníku můžete shlédnout níže:


Další oblastí, která se v posledních dvou letech rozvíjí je simulace nákupního prostředí (tj. virtuální obchod) na obrazovce počítače nebo jako virtuální realita ve fyzickém prostoru. A pochopitelně simulace e-commerce prostředí jako je např. testování nového výrobku zařazením do fiktivního online obchodu.




Jan Staněk

©2019 by Ipsosknow.