• Ipsos

Jaký bude Black Friday 2020?

Black Friday bude tento rok zcela jedinečný. Pro maloobchodníky bude toto významné datum v jejich kalendáři buďto velkou pomocí či naopak poslední ranou tohoto roku. Problematický pro některé z nich může být především urychlený přechod na on-line kvůli Covid-19. Jak se s touto výzvou vypořádají, je nejisté. Jaká je aktuální situace na českém trhu?

Nejistá sezóna


Pandemie Covid-19 má negativní dopad na kupní sílu Čechů. Více než jedna třetina domácností zaznamenala pokles příjmů a 15 % domácností má problémy s úhradou běžných měsíčních plateb.



V souvislosti s tím více Čechů šetří a výsledky výzkumu ukazují, že tomu jinak ani nebude na Vánoce 2020. Téměř 40 % Čechů totiž předpokládá, že utratí méně, než tomu bylo v minulém roce. Poslední záchranou pro obchodníky tak může být Black Friday.




Evoluce Black Friday


Z původní jednodenní slevy v kamenných obchodech, konající se den po Dni díkuvzdání v USA, která měla odstartovat vánoční sezónu, se postupně stal globální fenomén digitálního světa. V roce 2005 se Black Friday stal nejrušnějším nakupovacím dnem USA. Online svět a absence americké tradice v jiných zemích vše změnila a Černý pátek už dávno není jen jednodenní záležitostí. Den, který se dříve proslavil nočními frontami a razítky, která zajistila omezený počet speciálních nabídek, nyní prochází velkou změnou identity. Z jednodenní akce se stal prodloužený víkend, někdy až týden či dokonce měsíc slev a může tak ztratit svou výjimečnou pozici mezi jinými obchodními akcemi.


Každý rok získávají obchodníci v období Black Friday nové lekce a zkušenosti, ty ovšem tento rok nevyužijí. Hlavním centrem letošního Black Friday bude především kvůli lockdownu a omezením online prostředí a propagace z kamenných obchodů se přesunou tam.


Obchody nyní odkazují na kampaně jako jsou „Black Days“ probíhající od začátku listopadu až do prosince či „Black November“ který běží celý měsíc. U nás se s tím můžeme setkat například u e-shopu Answear.cz, kde probíhá „Colorful November“, Czc.cz, kde mají akce po celý měsíc či Steilmann, kde probíhají akce „Pre Black Friday“ týden předem.



Zájem o Black Friday v ČR


Black Friday může zpomalit propad obchodu a přitáhnout spotřebitele k on-line nákupům. Nepředpokládám ale, že bude z hlediska spotřebitelů silnější než v předchozích letech a že zachrání obchodníkům celý předvánoční trh. Zájem budou ovlivňovat výše slev, které se ovšem negativně podepíší na již tak snížených maržích.


Navzdory současné situaci Black Friday potvrzuje svoji atraktivitu i v Česku. V rámci Black Friday letos nakoupilo, nebo ještě plánuje nakoupit 7 z 10 Čechů. Zájem je srovnatelný napříč generacemi X, Y, Z, v nejstarší generaci Baby Boomers starší 55 let je zájem nižší.

Nejčastěji zákazníci plánují využít Black Friday pro nákup spotřební elektroniky a módy, dále pak hraček, malých spotřebičů a kosmetiky či drogerie. Zatímco muži plánují výrazně častěji nakupovat spotřební elektroniku, ženy útraty směřují hlavně do oblasti módy, hraček, kosmetiky a drogerie.





Black Friday vs. Ekologie


Černý pátek se stal také terčem ekologů, především kvůli své přeměně do online prostředí. Události podobného rázu zvyšují uhlíkovou stopu dovážením zboží, vyžadují přebytečné množství balicích materiálů a propagují nadbytečnou spotřebu.


Nejen výzkumy Ipsos v posledních letech ukazují, že je udržitelnost pro spotřebitele jedním z hlavních faktorů při nakupování, a proto by měli obchodníci zvážit, zda nekomunikovat Černý pátek ekologičtěji. Například švédská prodejna nábytku IKEA zahájila v některých zemích v letošním roce iniciativu, jejímž cílem je právě učinit Černý pátek zelenějším. Zákazníci mohou prodat zpět svůj dřívější nábytek a získat nový až o polovinu levněji. Ten použitý poté IKEA buďto znovu prodá, zrecykluje či daruje komunitám zasaženým Covid-19.


Co je jisté je, že letošní pandemie bude mít na Black Friday velký vliv. Covid-19 přiměl spoustu lidí, zamyslet se, přehodnotit své stávající hodnoty a jasněji rozlišovat mezi tím, co potřebují a co chtějí. Výsledkem můžou být značné ztráty u maloobchodníků, na to si ale musíme pár dní počkat.



Nereprezentativní výběr nabídek z našich e-mailových schránek



Informace o výzkumu:

Grafy 1, 2. - Ipsos pravidelné korono výzkumy, říjen 2020, vzorek 1002 respondentů

Graf 3. - Ipsos Generace XYZ, říjen 2020, vzorek 1322 respondentů

Graf 4. - Exkluzívní výzkum Ipsos, 23.-24. 11. 2020, vzorek: 1002 respondentů

Kateřina Horynová

Michal Štěpánek

27 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše