• Ipsos

Nejlepší inovace z pohledu spotřebitele v roce 2021

Které inovace rezonovaly s běžnými spotřebiteli v uplynulém covidovém roce? Co se lidem vybaví a co jim utkvělo v paměti jako nový výrobek, aniž ho třeba zakoupili?

 

Pokud se zeptáte reprezentativního vzorku populace a otázky nasměrujete ke kategoriím rychloobrátky, elektrospotřebičů a bankovnictví, objeví se nejčastěji tato pětice výrobků, které respondenti umí spontánně jmenovat.


Takto vypadal žebříček na základě našeho výzkumu:

Top 5 spontánně zmíněných novinek (konkrétních produktů) v kategoriích FMCG, Elektro a Banking.

Obecně víme, že na podobné otevřené dotazy většinou získáme od respondentů minimum odpovědí. Na rozdíl od marketérů běžný spotřebitel inovací nežije. Překvapilo nás, že vedle technologických stálic jako je iPhone nebo PlayStation, byli respondenti nejčastěji schopni jmenovat konkrétní bankovní produkt.


Miroslav Zetek z ČSOB dodává: „Výsledek nás velmi potěšil a je pro nás potvrzením, že směr, kterým jsme se vydali, dává smysl a klienti ho oceňují. Přiblížili jsme možnost odkládat drobné, které se následně zhodnocují, všem našim klientům.


Pokud respondentům představíme konkrétní novinky, které ostatní lidé jmenovali, a necháme je ohodnotit inovace na klíčových otázkách pro odhad potenciálu, do pomyslné Top 10 se také dostanou například tyčový vysavač od Bosche, NanoCell TV od LG, ale také třeba Sodastream, Dupetky nebo funkční vody Dr Witt.


Celkové prvenství patří Kartě z recyklovaných materiálů od Komerční banky, která evidentně zahrála na správnou notu trendu udržitelného rozvoje a byla vnímána jako vysoce relevantní propozice pro širokou cílovou skupinu. Z kategorie rychloobrátky patří prvenství firmě Madeta a jejímu unikátnímu výrobku Sýr na pánev, který se velmi dobře potkal s potřebami spotřebitelů.

Jana Teplého z Madety prvenství potěšilo a k vývoji inovace říká „Před samotným uvedením na trh jsme nápad a jeho komunikaci několikrát testovali. Výsledky nás vedly k tomu, že benefity snadné a rychlé přípravy budou pro spotřebitele klíčové.

Top 10 vybraných inovací podle potenciálu (na základě hodnocení respondentů dle popisu produktu).


Co se skrývá pod pojmem Opportunity score?


Opportunity score je složený index ze tří klíčových ukazatelů, které byly validovány jako silně prediktivní pro reálné budoucí vyzkoušení výrobku na trhu: Relevance (nakolik odpovídá potřebám), Diferenciace (odlišnost od ostatních podobných produktů) a tzv. Expensiveness (vnímaná cena oproti jiným dostupným alternativám).


Kompletní seznam testovaných konceptů:

1) Kategorie ELEKTRO




2) Kategorie FINANCE



3) Kategorie TELCO



4) Kategorie FMCG



O výzkumu: Spontánní odpovědi byly získané z průzkumu na reprezentativním vzorku online populace ČR o velikosti 1026 respondentů; sběr dat probíhal 11. 6. - 18. 6. 2021. Žebříček top inovací je založen na výzkumu na reprezentativním vzorku online populace ČR o velikosti 1517 respondentů; sběr dat probíhal 9. 9. - 15. 9. 2021.

 

Článek byl také uveden v tištěné verzi Marketing a Média 46/2021

Jan Staněk

80 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše