• Ipsos

Nejnovější trendy ve světě zmrzlin

Aktualizace: 17. zář 2019

Na jedné straně oblíbený Míša, retro Ruská zmrzlina a Magnum pro požitkáře. Na straně druhé bizarní trendy v podobě zmrzliny syrečkové, houbové i rybí. V kategorii zmrzlin rozhodně není nuda!


I když na nás ze všech stran útočí „Back to school“ komunikace a markeťáci už připravují vánoční kampaně, sezona zmrzlin ještě rozhodně nekončí. I když, můžeme o zmrzlinách stále ještě uvažovat jako o sezónním zboží? Jaké jsou vlastně v současné době nákupní a spotřebitelské zvyklosti na trhu zmrzlin? A jsou zde nějaké nové trendy, které se vyplatí sledovat?

My v Ipsos jsme se na zmrzliny podívali pěkně zblízka ve výzkumu realizovaném v červnu 2019 na 300 respondentech reprezentativně odpovídajících české populaci. Byly výsledky předvídatelné, nebo jsme se dozvěděli něco šokujícího? Rozhodně čtěte dál!

Nákup zmrzliny je stále především impulzivní záležitostí (60 % spotřebitelů se o koupi zmrzliny rozhoduje okamžitě, například když jdou kolem stánku se zmrzlinou nebo mrazáku v supermarketu), nicméně více než čtvrtina lidí nákup plánuje. Ať už je cukrárna například cílem letního výletu či slíbenou odměnou dětem, nebo je zmrzlina prostě další položkou na nákupním seznamu. S tím jde ruku v ruce fakt, že čtvrtina lidí nakupuje větší balení zmrzliny – kyblíčky, takzvané pinty, nebo velká rodinná balení. Jana Přerostová, Category Brand Manager pro zmrzlinové značky společnosti Unilever, k tomu dodává: „Výrazným, a navíc novým trendem ve zmrzlinách se za poslední rok staly zmrzliny v kelímku, které si spotřebitel odnese domu a dopřává si je večer na gauči. Tento trend je celoroční a není tolik závislý na počasí. Odráží se například na mimořádném úspěchu uvedení formátu Magnum pint (440 ml) s neodolatelně křupavou čokoládovou vrstvou.“ Nejoblíbenější jsou však stále staré dobré nanuky (37 % lidí je preferuje), a to zejména mezi ženami, následované kopečkovou zmrzlinou (28 %). Naopak zmrzliny typu sendvič, reprezentované Ruskou zmrzlinou, preferuje pouhých 9 % lidí a naprostá minorita (3 %) by zvolila papírové nebo plastové kornoutky typu Calippo.


Jak si Češi vybírají zmrzlinu?



Jak vlastně vede cesta spotřebitele k výběru „té jeho“ zmrzliny? Typicky začíná rozhodnutím, zda chce něco obzvláště výjimečného. Následuje otázka, zda si ji kupuje pro sebe nebo pro celou rodinu. Navazuje otázka, jestli sáhnout po své obvyklé klasice nebo se pro tentokrát rozmazlit něčím jiným (také znáte ten hlásek, který vám našeptává „dneska nech Mrože v mrazáku a kup si radši Magnum, jako odměnu za…doplňte si…?“). A pakliže je rozhodnutí klasika, volíme mezi „modernějšími“ a více „retro“ produkty. Výsledné rozhodnutí o konkrétním produktu pak spotřebitel dělá v rámci těchto skupin: zmrzlina pro požitkáře, mlsání pro celou rodinu, něco dobrého pro mě, klasika, ale přesto jiná, trendy retro, oldschool. Chcete vědět, jaké značky spadají do konkrétních skupin? A kdo jsou lidé, kteří si je kupují? Tipněte si a napište nám 😊 Nebo objednejte naši volně prodejnou studii.


Na obecné úrovni (tedy odhlédneme-li od konkrétních značek) však můžeme říci, že při volbě zmrzliny hraje hlavní roli, zda spotřebitel značku zná a ví, o čem značka je a jaké produkty nabízí, zároveň by její výrobky měly být kvalitní, avšak za dostupnou cenu. Neméně důležité pak je, aby zmrzlina byla opravdu z přírodních surovin („umělé“ výrobky plné náhražek a éček jsou už odepsané) a aby přinášela nové a různorodé příchutě. Nejvíce oblíbené příchutě (57 % lidí je preferuje) jsou ty mléčné nebo smetanové, jako je vanilka a čokoláda (ty nejvíce milují spotřebitelé starší 60 let). Pětina lidí shodně preferuje ovocné zmrzliny s mlékem či smetanou nebo naopak ovocné dřeně a sorbety. 2 % lidí volí veganskou variantu (Chcete vědět více nejen o veganech? Volně prodejnou studii Češi a stravování si můžete objednat zde).


Veganské zmrzliny jsou na vzestupu


Volbu veganských zmrzlin i obecně zvyšující se zájem o kvalitní suroviny komentuje Jana Přerostová ze společnosti Unilever: „Stále více vidíme, že se spotřebitelé zajímají o zdravý životní styl a trendy a inovace ve stravování. Tyto trendy se promítají i do prodeje zmrzlin, a proto se s vynikající odezvou setkávají novinky, které uspokojují i náročnější české spotřebitele. Veganská varianta oblíbené značky Magnum, která byla uvedena ke konci roku exkluzivně na prodejním řetězci AHOLD, se během několika týdnů stala jednou z nejprodávanějších variant právě této značky. Varianta Magnum Vegan je nyní dostupná již na celém českém trhu ve dvou variantách, a to Magnum Vegan Classic a Magnum Vegan Almond. Tyto zmrzliny se navíc staly Rostlinným produktem roku 2018 v Česku. Jsem přesvědčená, že se trend zdravého životního stylu bude stále více promítat i do nabídky zmrzlin.“


Veganské zmrzliny jsou tedy jasným trendem. Ale jaké trendy ve zmrzlinách i jejich příchutích vnímají spotřebitelé? Lidé si všímají, že zmrzlina je čím dál častěji k mání i v neobvyklých formátech, jako jsou například rolované zmrzliny nebo zmrzlinové mini-kuličky prodávané v papírových kelímcích nebo ještě lépe, plastových mini kšiltovkách – ty milují zejména děti. Co se týče příchutí, jako trendy jsou vnímané novinky mezi příchutěmi, jako je slaný karamel, cookies, černý kokos, bylinky nebo nejrůznější exotické ovoce. Evidentní však je, že se lze setkat i s příchutěmi pro fajnšmekry: přijde vám příchuť chřestu, piva, parmezánu nebo kaštanová zmrzlina nuda? Zkuste příchuť olomoucké tvarůžky, maďarská klobása, houby nebo ryba, případně sáhněte po zmrzlině s příchutí masa nebo vnitřností. Přiznám se, myslela jsem si, že si z nás respondenti trochu střílí, tak jsem zkusila ty nejbizarnější příchutě zadat do vyhledavače. A to jsem neměla dělat…mimo jiné jsem našla i zmrzlinu, kterou v našem průzkumu nikdo nezmínil: viagrovou. A hádejte, s jakou jinou příchutí je díky své barvě lehce zaměnitelná? Ano, s oblíbenou dětskou volbou, šmoulovou zmrzlinou. Vraťme se tedy raději k tradičním příchutím a portfoliu největších brandů.


Míša je nejoblíbenější zmrzlinou v České republice

Náš výzkum ukázal, že nejčastěji si lidé kupují Míšu (41 % ho koupilo v posledním měsíci). V těsném závěsu za ním je Mrož (toho si v posledních 4 týdnech koupila třetina dotázaných). O oblibu spotřebitelů dále bojují tradiční zmrzliny, jako je Ruská, Ledňáček a Eskymo s prémiově vnímanými Magnum a Carte d‘Or (které si za poslední měsíc koupila čtvrtina až pětina dotázaných). Magnum, které je dostupné právě i v pintových kelímcích, nechává za sebou konkurenty prodávané ve stejném formátu. Pravidelnější nákupy (poslední 3 měsíce a častěji) značky Häagen Dasz jsou v porovnání se značkou Magnum přibližně na polovině a další hráči Ben & Jerry‘s a Breyers Delights zatím zůstávají niche záležitostí.


Jistě, cena při výběru zmrzliny hraje roli, nicméně faktem je, že i když je trh zmrzlin velmi fragmentovaný a loajalita zákazníků ke značkám není příliš vysoká, právě k Míšovi mají spotřebitelé nejsilnější vztah (vnímají ho jako pocitově blízkou značku, tak podle nich splňuje to, co od zmrzliny očekávají). Míša totiž dokáže doručit právě to, co je pro značky zmrzlin klíčové – je to dobře známý výrobek, který je na trhu již dlouhá léta, zároveň však zvládá držet krok s trendy a současnými požadavky na kvalitu ingrediencí a zdravý životní styl (je z čerstvého tvarohu), tak požadavek na stále nové příchutě. Přístup společnosti Unilever k novým příchutím Míši shrnuje Jana Přerostová: „Při přípravě novinek do portfolia značky Míša se vždy inspirujeme aktuálními trendy na trhu a zároveň se díváme i na to, aby se připravovaná novinka přirozeně hodila do celkového portfolia Míši a naplnila chuťová očekávání českého spotřebitele. I tak vznikla novinka pro letošní rok – Míša protein s příchutí tvarohu nebo kakaa. Proteinové výrobky jsou na českém trhu stále populárnější a pro značku Míša to byl přirozený krok. Míšovský tvaroh, který tvoří základ každé zmrzliny, je přirozeně bohatý na bílkoviny. Obsah bílkovin jsme ještě navýšili a vznikl proteinový Míša, který je ideální svačinkou po sportu nebo jiné zábavě a zamilují si ho všichni, kteří mají rádi svěží chuť tvarohu.“


Zajímá vás, jak si stojí jiná značka zmrzliny nebo zda existuje na trhu zmrzlin prostor, který v současnosti není zaplněný? Vedle již zmiňované volně prodejné studie vám velmi rádi zpracujeme analýzu podle vašich konkrétních požadavků.

Budeme se těšit!








Veronika Hypšová

144 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.