• Ipsos

Nouzový stav v Česku: dva týdny poté

Již třetí týden žijí Češi v do té doby těžko představitelné situaci poté, co vláda 12. března vyhlásila nouzový stav, aby tak potlačila masové šíření koronaviru. Život většiny z nás se tak zpomalil, ne-li přímo zastavil. Jak se nám, Čechům, v těchto nových, doposud nepoznaných poměrech (zatím) žije? Co se u nás za poslední dva týdny změnilo?


8 Čechů z 10 se cítí být přímo ohroženo koronavirem


Obecně s růstem počtu nakažených v posledních 14 dnech, vzrostl u Čechů i pocit ohrožení koronavirem. Zatímco velmi ohroženo se před dvěma týdny cítilo 11 % populace, dnes je to 16 %, více či méně ohrožený se pak cítí 8 Čechů z 10. Ženy, lidé starší 65 let a lidé, kteří žijí ve městech s více než 100 tis. obyvateli, se pak cítí ohrožení nejvíce.



80 % Čechů předpokládá, že dostat virus pod kontrolu bude trvat nejméně několik měsíců


Změnila se také doba, za kterou Češi předpokládají, že se virus podaří dostat pod kontrolu a život se vrátí do zaběhnutých kolejí – s ohledem na vývoj situace ji začali Češi vnímat pesimističtěji. Za posledních 14 dní vzrostl počet lidí, kteří se domnívají, že virus dostat pod kontrolu bude záležitostí na dlouhou trať. Více než čtvrtina dotázaných je přesvědčena, že to bude trvat déle než 6 měsíců. Pouhých 19 % se nyní domnívá, že se současnou situaci podaří dostat pod kontrolu do jednoho měsíce či dokonce rychleji.


70 % Čechů omezilo osobní styk se známými


Díky nařízení vlády se v posledních dvou týdnech také razantně změnilo chování Čechů. Markantně vzrostl počet lidí, kteří nosí roušku, lidé více používají dezinfekční prostředky, vědomě více omezují cestování MHD a pokud jim to situace/zaměstnavatel dovolí, volí častěji práci z domova. 7 Čechů z 10 pak omezilo v rámci prevence návštěvy a vídání svých známých a každý pátý z nás se předzásobil trvanlivými potravinami.


Více než čtvrtina Čechů kupuje dezinfekční přípravky o poznání více než dříve


Zvýšené užívání dezinfekčních prostředků má samozřejmě vliv i na frekvenci nákupů, více než čtvrtina lidí kupuje desinfekční přípravky častěji. Naopak další zboží lidé většinou kupují téměř ve stejném množství. Na nákup léčiv současná situace neovlivnila a je kategorií, kde lidé kupují zboží nejméně často.

Pokud bude současná situace pokračovat, potenciál růstu nákupů on-line je zejména u trvanlivých potravin


V tuto chvíli lidé on-line nejčastěji nakupují drobnou elektroniku, oblečení a případně drogerii. Pokud by však současná situace přetrvávala, lidé se budou přesunovat do on-line prostředí stále více a své nákupy rozšíří i o kategorie, které doposud preferovali nakupovat off-line. Nejvyšší potenciál růstu v on-line prostředí by pak měli zejména obchodníci nabízející trvanlivé zboží a potraviny.



Jaká v Česku panuje v souvislosti s koronavirem nálada? Co lidem z běžného života nejvíce schází? Jak Češi mění své spotřebitelské chování? Kompletní výsledky naší studie včetně reportu naleznete zde.



Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky starší 18 let dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Celkem se ho zúčastnilo 1033 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu od 27. do 29. března 2020. 

Barbora Šafaříková

0 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.