• Ipsos

Ovládá Váš mozek Jennifer Aniston?

Možná i Vy máte v mozku neuron Jennifer Aniston. Tento neuron „se rozsvěcuje“ v případě, že člověku ukážete obrázek Jennifer. Dokáže něco takového Vaše značka?

V roce 2005 vyšla studie, ve které byl popsán neuron Jennifer Aniston. Při zkoumání mozku kvůli epileptickým záchvatům, zaujal vědce neuron, který byl aktivní vždy, když byl subjektu ukázán obrázek Jennifer Aniston.

Vědci se začali tomuto jevu dále věnovat a zjistili, že neuron byl aktivní nejen v případě, kdy se ukázala její fotografie, ale i ručně kreslený portrét nebo dokonce jen obrázek s textem jejího jména.

Rychle se samozřejmě prokázalo, že ne každý člověk reaguje na Jennifer, a naopak stejný efekt u některých vyvolávala i Halle Barry nebo Bill Clinton. Nicméně, celé toto zjištění bylo základem zajímavého výzkumu o tom, jak funguje paměť.

Při dalším zkoumání subjektu se ukázalo, že neuron aktivovaly nejen věci, které přímo odkazovaly na Jennifer (fotografie, portrét, jméno), ale například také fotografie Lisy Kudrow (alias Pheobe, seriálová kamarádka Jennifer). Tento výsledek napovídal, že neuron je možné „probudit“ i pomocí silné asociace.


Vědci provedli ještě jeden experiment. Ukázali subjektu několik obrázku, které nechávaly neuron Jennifer Aniston v klidu. Mezi nimi také Eiffelovu věž. Poté subjektu ukazovali fotografie s Jennifer, kdy na některých fotkách byla vedle Eiffelovy věže. Za poměrně krátkou dobu se v mozku vytvořilo asociační spojení a neuron Jennifer Aniston se začal aktivovat i v reakci na samotnou Eiffelovu věž.


Neuron Jennifer Aniston tak pomohl dokázat, že mozek funguje na principu asociací. Jeden podnět tak „rozsvěcuje“ v mozku celou síť různých spojení.

Asi není třeba složitě vysvětlovat, jak se dá toto zjištění využít při budování značky.

Rozpoznání Jennifer dle fotografie, kresby nebo jen jména ukazuje na důležitost silných Brand asetů.

Asociační mapa, která se v mozku rozsvěcuje má také svůj marketingový název, a sice Brand mental network. S čím více emocemi, myšlenkami, pocity a dalšími asociacemi dokážete spojit Vaši značku, tím pravděpodobněji si na ní lidé vzpomenou a vyberou.

Dokážete napodobit Jennifer a také si v myslích spotřebitelů přivlastnit jeden neuron?

Anna Průchová

55 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše