• Ipsos

Pokud jde o dům a zahradu, nejsme jako Margaret Thatcher...

Aktualizace: bře 5

... která půl roku po odchodu z funkce premiérky řekla, že "Domov je místo, kam chodíte, když nemáte nic lepšího na práci". V našem případě výraznou většinu Čechů jejich domovy velmi zajímají.


Letecká archeologie nalézá staré objekty pod hlínou a pískem a její sestřenice „letecká etnografie“ by nám hodně pomohla k popisu spotřebitelského chování v oblasti „House and Garden“. Než ale bude klient, který by zaplatil „pilotní“ projekt, musíme se ptát a pozorovat ze země. A proto jsme se na podzim zeptali reprezentativního vzorku více než 500 dospělých Čechů na věci okolo bydlení.


Jak bydlíme?


Polovina Čechů žije v domech, druhá polovina žije v bytech. Podíl vlastních a pronajatých domů je zhruba 10:1, podíl vlastních a pronajatých bytů je pak zhruba 2:1. Více než polovina z nás využívá balkón, terasu, případně zahradu a zhruba čtvrtina Čechů vlastní chalupu anebo chatu - Máme tedy o co pečovat a starat se.

Bydlení je vysoko v našem žebříčku hodnot. Čtyři z pěti dospělých Čechů (80%) se o bydlení zajímají, každý třetí dokonce aktivně (33%). Ti aktivní sami vyhledávají informace (otázkou zůtává, kde hledají a co přesně hledají?). Zájem o bydlení roste společně s velikostí sídla a zájem o bydlení v Praze je kapitola sama o sobě. Ovšem, tady jde spíše o finanční dostupnost a možná i přehnaná očekávání.


Podobně důležité jsou pro nás i zahrady – dva ze tří Čechů (63%) zahradničení zajímá, každého třetího-čtvrtého pak velice (28%). Více než polovina Čechů má balkon nebo terasu a vyřádit se tím pádem může i tzv. „bytový zahradník a pěstitel“.


Naše domy, byty a zahrady musí někdo spravovat a udržovat. Kdo to je?


Dobrá polovina dospělých (53%) říká, že si údržbu bydlení vždy anebo většinou zajistí sama. Veškerou údržbu si zcela sám zaopatří každý šestý (17%). Ostatní zavolají údržbáře anebo řemeslníka (většinou 25%, vždy 4%). Ti, co bydlí v domech, si veškerou údržbu dělají častěji sami. Bohatší lidé a lidé z měst vyhledají pomoc profesionála častěji (možná, že by to někteří i zvládli, ale cení si svého času a nejspíše ani nemají vybavení). Přístup „vše si opravím sám“ je běžnější v malých a menších obcích. (Výsledek nehodnotíme, nejsme si úplně jisti, jestli jsme národ Ferdy Mravence anebo Brouka Pytlíka.)


Co okolo bydlení a zahrady vlastníme, využíváme a co to o nás vypovídá?


Je zřejmé, že Češi dobře reagují na nabídku a především pobídku prodejen s pomůckami okolo bydlení. Více než polovina z nás má zahradní gril (umíme to s nimi? nevysvětluje to ten častý smog?). Necelá polovina má vybavenou dílnu, stejný počet má i stavební zařízení jako je míchačka, cirkulárka, svářečka anebo řetězová pila. Zhruba třetina má zahradní altánek anebo kryté venkovní sezení. Necelá třetina má krb nebo krbová kamna. Čtvrtina má zahradní bazén. Necelá pětina má zahradní trampolínu. Klimatizaci nebo tepelné čerpadlo má každý šestý, solární nebo fotovoltaické panely zhruba každý dvacátý. Na zahradě trávíme hodně času a chceme si ho užít.


Umožňují nám prodejci a DIY obchody, abychom si výběr a nakupování „pomůcek pro dům a zahradu“ užili, je to radost anebo utrpení? Jaké s tím máte zkušenosti jako spotřebitelé? A jak vy, prodejci, zohledňujete postoje, potřeby a očekávání nakupujících?



Po čem toužíme?


Tři z každých deseti Čechů by chtěli vlastní dům (tj. většina těch, co jej nemají), každý šestý by rád měl vlastní byt. Dále bychom chtěli solární a fotovoltaické panely – to je asi hlavní trend a nový směr, altánky anebo krytá sezení, bazény (zdá se, že si dost lidí nevšimlo, že nám dochází voda) a pak klimatizace anebo tepelná čerpadla. Máme ale stále zájem o rekreační chalupy, garáže, zimní zahrady, skleníky, sauny a krby.


A kde „pomůcky pro dům a zahradu“ nakupujeme?


Ze spontánních odpovědí vyplývá, že nejčastěji navštěvované jsou Obi (33%), IKEA (22%), Hornbach (19%), Bauhaus (10%), Mountfield (9%), Baumax (9%), Jysk (7%) a Mobelix (6%). Několikrát se objevila i netradiční jména jako Lidl nebo Alza, což ukazuje na určité změny v nákupním chování.


Co to o nás vypovídá?


Česká populace je poměrně bohatá, značná část domácností reaguje obratem na poslední „trendy“ a pořizuje si tu zahradní bazén, tu zahradní traktor, tu saunu, tu zahradní nábytek, tu zahradní jezírko, tu zahradní domek, tu nejnovější gril, a to podle toho co „letí“, co jí prodejci „vnutí“ jako neodolatelnou (zlevněnou) nezbytnost, anebo aby naše pověst u sousedů neklesla a ukázali jsme širší sekačku, hlubší bazén anebo vyšší skoky na trampolíně. Jsme prostě úplně normální 😊.


Takže?


Většina z nás není jako Maggie Thatcher, pro kterou byl domov místo, kam chodila, když neměla nic lepšího na práci. Přiznejme si ale, ta dáma byla velmi schopná a hodně toho dokázala 😊. Takže, lidi, čas od času vylezte z domovů a zahrad a mějte něco „lepšího na práci“, aby se o nás (ve světě) vědělo, že něco umíme a že jsme něco dokázali.


Daniel Procházka

(v listopadu uveřejněno také v magazínu Marketing a Media)

35 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.