• Ipsos

Reklamy, které Čechy v roce 2020 až tak úplně nebavily

Reklamy, které upoutají pozornost, jsou zpravidla schopny vzbudit v divákovi emoce: dokáží zaujmout, lidé je celkem rádi sledují… anebo také ne. Mezi ty výrazné reklamy, které jsou často svým způsobem unikátní, se řadí i reklamy iritující. Jaké reklamy z roku 2020 diváky nejvíce nadzvedly ze židle?

I letos jsme realizovali oblíbené vyhodnocení airovaných reklam. Tentokrát jsme měřili 60 reklam, airovaných v roce 2020. Ptali jsme se 606 lidí metodou online dotazování na Ipsos CASI panelu.


V prvním ze série článků si představíme, které reklamy se v minulém roce ukázaly jako nejvíce iritující.


Ti s tou červenou židlí



První příčku okupuje reklama proslulá poměrně specifickou melodií, které z hlavy úplně jednoduše nedostanete[VH2] . „XXX Lutz tata tata… (dosaďte si sdělení konkrétní kampaně) tata tata..“ A skupinka lidí s lehce prostoduchým výrazem, sedících na obrovské červené židli, se pomalu kýve do rytmu. V tomto kreativním duchu jede značka XXX Lutz už několik let, kampaní se stejnou melodií byla konec konců uvedena na český trh. Avšak i přes svou neodbytnost (nebo i právě díky ní), nezapomenutelná melodie a dlouhodobá komunikační platforma pomáhají efektivnímu doručení reklamy cílové skupině: zapamatování a spojení se značkou.

A XXX Lutz pokračuje stejnou kreativní cestou i letos, takže právě nyní si u televizních obrazovek melodii můžete vesele zabroukat .


Zavři oči, brouku



Druhou nejvíce iritující byla shledána reklama na Hornbach. Kreativa je součástí kampaně s heslem „Bohatství života začíná v tvojí zahradě“ a v marketingových kruzích se o ní hodně mluvilo. Přináší totiž téma prostřednictvím hmyzu, kterému je v zahradě tak skvěle, že si užívá vášnivé (pravděpodobně, kdo ví, je to přece hmyz) hrátky. Zcela jistě jde o reklamu, která je na hraně (možná právě proto je video nyní prakticky nemožné na internetu dohledat): na jednu stranu je celkem zajímavé a poučné vidět, „jak to dělají“ brouci, žížaly, vážky a šneci, na druhou stranu, je to vlastně docela nechutné a divák se jen ptá, PROČ. Odpovědí může být, že značka se prý kampaní snaží doručit, že klade důraz na ekologickou stránku a soulad s přírodou, a vzala to za opačný konec. Nebo vlastně začátek. Což mimochodem potvrzuje i to, že spot je v našem výzkumu také mezi Top10 unikátními reklamami. Tak jako tak, není to první kontroverzní reklama značky Hornbach (kdo si pamatuje kampaň Tak voní jaro z roku 2019 a zpocené části mužského šatníku putující do Asie jako potěšení pro ženy?) a my budeme jenom zvědavě vyčkávat, co přinese komunikace značky v budoucnu.


Equa Bank a trpaslík bez Sněhurky


Třetí místo v otravnosti drží Equa Bank se svou Půjčkou pro trpaslíka. Reklama pokračuje v konceptu pohádkových reklam, tentokrát je postavou z říše fantazie (i když v reklamě spíše z říše zlých snů) trpaslík, který představuje souseda, jenž si s trpasličím pozdravem Hejhou chce vždy půjčit něco z domácnosti Romana Vojtka. (I když na co by trpaslíkovi v jeho miniaturním světě, který všichni známe ze Sněhurky, byla kuchyň nebo vestavěná skříň v reálné velikosti?) Ten mu po třetím zazvonění raději nabídne minutovou půjčku od Equa bank. Reklama se mezi diváky však příliš nesetkala s pochopením a snahy o vtip nebyly zcela přijaty. Na tomto místě je ale třeba podotknout, že dle vyjádření Equa bank má celá pohádková kampaň pozitivní dopad na vnímání značky.


Na závěr je nutné podotknout, v článku byla několikrát zmíněna efektivnost i efektivita, které není radno zaměňovat. Může být efektivní získat pozornost pomocí iritující reklamy, nemusí to být ale zárukou zlepšení obchodních výsledků. Lepší cestou je získat pozornost pomocí reklamy, která bude rezonovat s cílovou skupinou (neplést se zábavností) a díky tomu bude budovat pozitivní asociace se značkou a v dlouhodobém horizontu tak bude zvyšovat pravděpodobnost nákupu zboží / služeb od dané značky.

Veronika Hypšová

75 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše