• Ipsos

Smrt shelfu?

Aktualizace: 12. srp 2019

Nákup potravin a FMCG obecně ve světě i u nás neustále roste. Pokud ale jednou budeme vše nakupovat online, nabízí se vlastně otázka, zda ještě dává smysl zabývat se například organizací prodejního regálu nebo optimalizací obalu, po kterém se tradičně chtělo hlavně to, aby byl v obchodě vidět.


Někteří odborníci nedávno vznesli možná oprávněnou tezi o tom, že prodejní regál a celá „věda o jeho organizaci“ brzo skončí.

Celkový podíl prodeje potravin do domácnosti online v USA v roce 2018 dosáhl 5,5% a dále bude podle projekce strmě stoupat (zdroj: GlobalData analysis and forecasts 2018).


V Čechách pak na internetu potraviny nakoupilo alespoň několikrát za čtvrt roku téměř 15 % české online populace (zdroje: Ipsos Populace.cz, reprezentativní online vzorek 5000 lidí). Signifikantní proporce pak deklaruje, že potraviny na internetu bude nakupovat stále častěji.

Pokud budeme jednou na e-shopech obstarávat vše, má ještě smysl ladit obal tak, aby vyčníval na regále mezi ostatními? Budou se ještě výrobci s retailery přít o tom, jak regál uspořádat? Brand bloky, podle cenové úrovně…? Není to jedno?


Pravda je, že není. Ještě dlouhou dobu budou svět e-commerce a kamenného obchodu koexistovat vedle sebe. Určitý segment pak do obchodu přijde vždy, i když pravděpodobně půjde více o prémiovou a zejména zážitkovou návštěvu. Důležitější ale je, že i webové stránky e-shopu se všemi svými záložkami, uspořádáním a členěním zboží do kategorií, lze chápat jako novodobý regál. Nicméně v novém prostředí se klíčové atributy pro optimalizační úlohy do značné míry promění.


Jednoduše to, co platí ve fyzickém prostředí, neplatí vždy online. Je proto důležité zkoumat celkovou nabídku a jednotlivé výrobky v tomto novém „přirozeném“ prostředí. Pro výzkumníky trhu to znamená věrohodně replikovat kontext, ve kterém se dnešní online konzument pohybuje.


Ukázkou je služba Simstore. Jedná se online platformu poskytující nejen virtuální regály a obchody, ale také makety e-shopů, protože i v e-commerce lze usilovat o optimální vizibilitu výrobku nebo o to, kam konkrétní výrobek zařadit. I stejně jako v kamenných obchodech i zde dává smysl výzkum toho, jak "online regál" uspořádat, které položky zobrazovat u sebe atp.


Jan Staněk

64 zobrazení

©2019 by Ipsosknow.