• Ipsos

Svět je spíše komplikovaný, ale bojujeme a sem tam i vyhrajeme.... hlavně díky internetu

Aktualizace: 10. říj 2019

Dnešní svět je pro Čechy spíše problematický, v boji s ním jim pomáhá hlavně internet a komunikace s přáteli a blízkými.


Zhruba každý osmý Čech má s dnešním světem velké potíže (13 %), svět jej drtivě válcuje. Problémy se světem mají o něco častěji lidé s nejnižším vzděláním, nezaměstnaní, důchodci a obecně lidé s nižším příjmem. Tito lidí jsou i pesimističtějšími ve výhledech budoucna a také obecně méně šťastnými. Avšak více než polovina Čechů (59%) je odhodlaná s dnešním komplikovaným světem bojovat, a občas i vyhraje. Je to v mnoha ohledech boj a 72 % Čechů vnímá dnešní svět jako komplikovaný.



Každý pátý Čech (19 %) se s dnešním světem vypořádává dobře, svět hodnotí jako zvládnutelný. Ale pouze každý padesátý Čech (2%) vnímá dnešní svět a jeho podmínky jako velmi snadné a svět je vyloženě baví. Ti, kteří dnešní svět zvládají, jsou pozitivně naladění a mnohem šťastnější, svoji finanční situaci hodnotí jako lehce nadprůměrnou a jsou optimističtější co do budoucnosti své i celé země.


„Z psychologického hlediska mají lidé silnou potřebu mít život pod kontrolou. Dlouhodobé pocity bezmoci mohou zvýšit agresivitu, vést k pasivitě, a nakonec i k vážným depresím. Lidé s menšími možnostmi uplatnění vnímají svět častěji jako komplikovaný a cítí, že mají nad svým životem menší kontrolu. Jsou pak méně šťastní v porovnání s těmi, kteří vnímanou složitost světa zvládají anebo jí dokonce využívají,“ uvedla k výsledku Dr. Julia Pitters z rakouského Ipsosu, která se zabývá ekonomickou psychologií.

Zajímavá je reakce Čechů na otázku, zda existuje něco, co jim život usnadňuje v dnešním světě, přesyceném informacemi, pravidly ale také možnostmi. Dva z pěti Čechů (39 %) nevidí nic – žádnou značku, firmu, výrobek anebo službu, dokonce ani aplikaci, která by jim usnadňovala život. To je velká výzva pro výrobce a poskytovatele služeb, aby se mnohem více zajímali o své zákazníky a o to, co ke spokojenému životu potřebují.


Češi, kteří vnímají, že „usnadňovatele života“ mají, jmenují spontánně nejčastěji internet (19 %), mobilní telefon/telefon (14 %), Google (9 %), Facebook (8 %) a Seznam (6 %). Jinými slovy, život nám usnadňuje především kontakt s ostatními a dostupnost rady, pomoci a odpovědí. Dalšími usnadňovateli jsou například auto, e-shopy, domácí spotřebiče, internetové bankovnictví, počítače, online mapy apod.



„Podle heuristiky kladou lidé zpravidla důraz na informace, které jsou v danou chvíli přítomné. Jelikož jsou Google a Facebook (mediálně) nejvíce přítomní hráči, lidský mozek se jednoduše spoléhá na tyto značky,“ uvedla k výsledku Dr. Julia Pitters z rakouské kanceláře Ipsosu.

Jaké nové, vyspělé technologie by Češi rádi uvítali, aby byl jejich život snazší a příjemnější?


Všude slyšíme o inteligentních výrobcích a spotřebičích budoucnosti, o umělé inteligenci anebo internetu věcí, ale… reagují na to Češi? A pokud ano, jak? Jaká jsou jejich očekávání? Co požadují od spotřebičů a služeb (blízké) budoucnosti? Očekávají létající auta, přesun věcí a lidí drony, inteligentní domy, robotické asistenty a virtuální realitu?

Většina Čechů (72 %) nemá vůbec tušení, co by spotřebiče v éře internetu měly dělat. Většina skutečně neví, menší část pak říká, že nic takového nechce a nepotřebuje. Tento výsledek futuristy a snílky nejspíše zklame, ale ruku na srdce – většina normálních lidí řeší skutečně jiné věci, než je budoucnost pokročilých služeb a propojených spotřebičů. Nečekejme, že si Češi sami od sebe budou o nějaké novinky ve větší míře sami říkat. Teprve až když je začnou kolem sebe pozorovat a budou mít možnost si je sami vyzkoušet, může se poptávka po nových technologiích zvýšit. Lidé musí nejprve přijít na to, že zařadit nové technologie do jejich života není náročné, a že jsou koneckonců i cenově dostupné.


Každý třetí (28 %) jmenuje nějakou službu anebo aktivitu, kterou by za ně měly chytré spotřebiče a výrobky vykonávat. Nejsou to ale létající či samořiditelná auta, Češi nejčastěji jmenují docela běžné činnosti jako je uklízení (6 %), vaření a příprava jídla (4 %), kontrola a dálkové ovládání domácností (3 %), nákupy (2 %), žehlení (2 %) a další domácí práce (2 %).


Většina lidí není nastavena na technologie budoucnosti, necítí jejich potřebu. A protože platí, že běžní lidé dokáží spíše něco ohodnotit, než vymyslet, s ohledem na budoucí technologie uvažují v mezích svých běžných činností a starostí. Vynálezci a výrobci to samozřejmě nesmí vzdávat, ale musejí přicházet s praktickými řešeními.


Daniel Procházka

©2019 by Ipsosknow.