• Ipsos

Vánoční reklamní „hvězda“ 2021

2022 je už skoro za rohem a pro nás začalo jedno z nejoblíbenějších reklamních období, Vánoce. Které značky letos přišly s vánočními spoty? Podařilo se jim vytvořit kreativy, které se k Vánocům hodí? Jakými reklamami se pro příští rok můžete inspirovat?

 

Pokud už teď přemýšlíte, že pro svoji značku pro rok 2022 vytvoříte vánoční spot, máme pro vás několik tipů, kde se inspirovat a čemu se vyvarovat 😊. Už minulý rok jsme nalezli několik cest, jak na Vánoce komunikovat, aby to s vašimi (potenciálními) zákazníky rezonovalo. Zjistili jsme, že ty nejlepší reklamy měly tyto vlastnosti (nebo jejich kombinace):


  1. Byly o sdílených momentech s blízkými nebo rodinou

  2. Ukazovaly přípravy na Vánoce, ať už to byl nákup kapra, pečení cukroví nebo nákup dárků

  3. Dělaly si ze stresu a pro některé lidi nekomfortní vánoční doby legraci

  4. Sázely na „pohádkové retro“ ze „starých dobrých časů“ (ať už je to kdykoliv 😊)

  5. Využívaly sentiment po zasněžené krajině nebo městečku


Stejně jako na Vánoce 2020 jsme se zeptali Čechů, které z námi pečlivě předvybraných reklam se nejlépe hodí k Vánocům. A


Schopnost získat pozornost

Nejvíce pozornosti na sebe v předvánočním obdob strhly reklamy značek Dedoles, Albert a Vodafone – ty měly tedy největší šanci ukázat značky ve „vánočním duchu“. Průměrný výkon měla v tomto ohledu reklama Staropramenu, ostatní reklamy už (díky viditelnosti nebo brandingu) byly relativně slabé. Do této skupiny patřily Coca Cola, ZOOT, Sportisimo, Kofola, T-Mobile, Rohlík a Erste.



Vhodnost k Vánocům

Úplně top reklamu co do souznění s Vánoci je nová reklama retailera Albert, následována s odstupem reklamami Coca Coly (pozor, tentokrát se nejedná o Coca Cola truck!) a Dedoles. Na opačné straně spektra (tedy, tady se zas tak moc neinspirujte) skončily Zoot a Vodafone. V porovnání s předchozím rokem nejlepší reklama skóruje téměř shodně (tedy, „nejvánočnější“ reklamy roku 2020 byly jako hodící se k Vánocům hodnoceny 75 %, nyní je to u nejlepší reklamy 74 %), máme ale minimum vyloženě nehodících se reklam (loni toto byly reklamy Dedoles a Lays, které se hodily k Vánocům podle 30 respektive 27 % Čechů).



Čím se můžete inspirovat u těch „nejvánočnějších“ reklam?

Albert by se s nadsázkou pro druhé rozdal


Albert pokračuje s motivem kouzelných Vánoc stejně jako v předchozích letech, nicméně hlavní dětští protagonisté již povyrostli a možná i proto se trochu jemně pozměnila i hlavní message vánočního spotu. Tentokrát to není o tom, udělat kouzelné Vánoce pro naše blízké, ale udělat je o trochu více kouzelné pro ty, kteří to potřebují o něco více. Letošní spot značky, doprovázený písní „What a Wonderful World“ a sametovým hlasem Louise Armstronga navozuje klidnou, rodinnou atmosféru, ve které myslíme více na druhé než na sebe – a reklama má tak všechny ingredience potřebné k tomu, aby se hodila k Vánocům.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?

  • Sdílené momenty: 5 z 5

  • Přípravy na Vánoce: 5 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu: 1 z 5

  • Pohádkové retro: 3 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka: 4 z 5

Průměrný vánoční feeling: 3,6


Coca-Cola odstřihla Santa Clause




Druhou reklamou žebříčku je pro nás trochu překvapivě Coca-Cola. Proč překvapivě? Tentokrát se totiž svítícího kamiónu se Santou a nápisem Coca Cola nedočkáme. Ale to nevadí, vánoční příběh, se kterým značka přišla, to bohatě vynahrazuje. Prostředí spotu trochu připomíná Charlese Dickense, v příběhu zase mohou jiní najít Kevina McCallistera a holubí dámu ze Sám doma v New Yorku.


Do newyorského (pravděpodobně😊) věžáku se před svátky přistěhuje matka se synem a rozhodnou se neslavit svátky pouze v kruhu rodinném, ale spolu se svými sousedy. Pozvat chtějí všechny, i starou paní, která se od ostatních izoluje a bydlí sama. To ovšem malého chlapce, který je hlavním protagonistou neodradí a vymyslí skoro až „McCallisterovský“ způsob, jak jí pozvat na štědrovečerní večeři. S pomocí ostatních postaví komín, kterým doručí osamělé sousedce pozvání na večeři netradičním způsobem. Protože to pravé kouzlo Vánoc je být spolu. Prostředí je sice daleko od toho českého, ale nutno říct, že tentokrát to Coca Cole odpouštíme my, i diváci. 😊


Pokud si najdete v předvánočním shonu trochu času, doporučujeme zhlédnout celou, dvou a půl minutovou verzi, která se do české televize nedostala.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?

  • Sdílené momenty 5 z 5

  • Přípravy na Vánoce 5 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu 1 z 5

  • Pohádkové retro 4 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka 3 z 5

Průměrný vánoční feeling: 3,6


Značky, kterým se „ducha Vánoc“ přinést nepodařilo


ZOOT Nikol Leitgeb sice „dotáhla“ vánoční stromeček, vánoční atmosféru se jí už dotáhnout nepovedlo


Nutno dodat, že ZOOT se docela snažil, přípravy na Vánoce nám představuje prostřednictvím své dlouhodobé a oblíbené ambasadorky Nikol Leitgeb (Štíbrové), která se ve vánoční reklamě objevuje i se svým manželem. Oba se objevují ve spotech při předvánočních aktivitách a u toho příhodně představují různé styly, které na ZOOTu najdete. I přesto, že to Nikol nejenom sluší, ale slovy jejího manžela dokonce ”smrčí”, odlehčená vánoční reklama si v sharování vánoční nálady úplně nejlépe nevedla.

Důvodem může být i to, že ve srovnání s ostatními vánočními spoty nevyvolává dobré pocity o značce a je méně důvěryhodná. Na druhou stranu je reklama vnímána jako zábavná, jedinečná a informativní.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?

  • Sdílené momenty 1 z 5

  • Přípravy na Vánoce 4 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu 4 z 5

  • Pohádkové retro 1 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka 1 z 5

Průměrný vánoční feeling: 2,2


Vodafone –Luďan se stává T-Rexem


Martin Hoffman se představuje v roli nabroušeného, ironického, ale snaživého tatínka, který jde před Vánoci navštívit svého syna. Cestou si lehce rýpne do nového manžela své ex-manželky a snaží se navázat společnou notu se synem, kterého nezajímá hokej, jak otec předpokládal, ale dinosauři.


A tak se v rámci sbližování poctivým tréninkem „transformuje“ do živé varianty T-Rexe. Protože není nic lepšího než darovat sebe. Hlavní myšlenka reklamy je hezká, ale vánoční atmosféru v ní vlastně připomíná jenom vánoční věnec na dveřích.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?

  • Sdílené momenty 4 z 5

  • Přípravy na Vánoce 3 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu 4 z 5

  • Pohádkové retro 1 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka 2 z 5

Průměrný vánoční feeling: 2,8


Lidl letos „vánočnost neobhájil“


Lidl – Neckář letos pouze zpovzdálí



Lidl si odnesl pomyslnou zlatou medaili za svojí exekuci s Václavem Neckářem v minulém roce, a proto byla naše očekávání vysoká. Bohužel, letošní exekuce byla znatelně slabší. A rozhodně to nebylo proto, že by se značka nesnažila. V letošním roce spolu se spotem dokonce uvedla cover verzi písničky Časy se mění (Golden Kids), kterou zazpívala Kateřina Marie Tichá. Bohužel hlavním mínusem je nevýrazný začátek reklamy, kterému nepomůže ani hezký příběh a současně snaha předat divákovi v rámci sdělení co nejvíce informací – ano, je covid, který nám do života mohl přinést nevítané změny a obtížné situace, ale důležité je neztrácet naději. To však ve spojení s Vánoci působí napasované trochu na sílu a výsledkem je, že vánoční atmosféra se zde ztrácí. Nicméně je nutné podotknout, že reklama i přesto velmi dobře skóruje z hlediska líbivosti.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?


  • Sdílené momenty 4 z 5

  • Přípravy na Vánoce 4 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu 1 z 5

  • Pohádkové retro 1 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka 2 z 5

Průměrný vánoční feeling: 2,4



Skokanem roku jsou křečci (a stačilo málo)


Dedoles - křečci letos netančí, ale bruslí u bramborového salátu

Dedoles dosáhl v minulém roce z hlediska vhodnosti k Vánocům téměř nejnižších hodnot ze sledovaných reklam v letošním žebříčku poskočil na 3. pozici. A nebylo to ani tak těžké :).

Tradiční song autoři vyměnili za pomalejší variantu, křečci místo tančení bruslí (pravý opak Tomáše Vernera v letošní Stardance ;-)) a v pozadí vidíme bramborový salát, vánoční štolu a cukroví.


Jak klíčové vlastnosti vhodnosti k Vánocům reklama splňovala?

  • Sdílené momenty 1 z 5

  • Přípravy na Vánoce 2 z 5

  • Odlehčení vánočního stresu 3 z 5

  • Pohádkové retro 1 z 5

  • Záběry zasněžené krajiny či městečka 1 z 5

Průměrný vánoční feeling: 1,6


Letošní rok byl poměrně bohatý i na velmi vydařené vánoční spoty, které se objevily v zahraničí. Za nás jsou to například vánoční doják Imaginary Iggy z dílny anglického McDonald’ s, futuristická reklama britského Lidlu, či kontroverzní reklama norské Posten (norská verze České Pošty) When Harry met Santa.


Šťastné a veselé přejeme a budeme se na váš těšit i v roce 2022!


Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky starší 18 let dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Celkem se ho zúčastnilo 610 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu od 8.12. až 14.12.2020.

 

Michal Štěpánek

Barbora Šafaříková

88 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše